چطور در دانشگاه آزاد ثبت نام کنیم | با مراحل این ثبت نام آشنا شوید

چطور در دانشگاه آزاد ثبت نام کنیم
آنچه در این مطلب خواهید آموخت

اهمیت آگاهی از این‌که چطور در دانشگاه آزاد ثبت نام کنیم

دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مراکز آموزش عالی معتبر در سراسر کشور به شمار می‌رود که در سال‌های گذشته آزمون ورودی آن با دیگر دانشگاه‌های سراسری ترکیب شده است. ثبت نام در این دانشگاه هرسال در یک زمان مشخص از طریق وب‌سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود. لازم به ذکر است که در برخی از رشته‌ها نیازی به دادن کنکور نیست و بدون آن می‌توان در این دانشگاه ثبت نام کرد. بسیاری از متقاضیان این سوال را در ذهن دارند که چطور در دانشگاه آزاد ثبت نام کنیم؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم و به بررسی مراحل ثبت نام با کنکور و بدون کنکور در این دانشگاه بپردازیم.

مهلت ثبت نام در دانشگاه آزاد

قبل از پرداختن به مراحل ثبت نام در دانشگاه آزاد باید دید که در چه زمانی برای آن باید اقدام کرد. معمولا مهلت ثبت نام کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش از اواسط بهمن‌ماه شروع می‌شود. متقاضیان باید در همین زمان به این سایت مراجعه کرده و فرم تقاضانامه را به‌صورت اینترنتی تکمیل کنند. ثبت نام رشته‌های بدون کنکور مقاطع مهرماه و بهمن‌ماه، باید حدود دو ماه قبل از شروع دوره‌ها انجام شود.

ثبت نام دانشگاه ازاد

چطور می‌توانیم در دانشگاه آزاد ثبت نام کنیم؟

برای پاسخ به این سوال که چطور باید در دانشگاه آزاد ثبت نام کنیم، ابتدا باید دید که رشته انتخابی با کنکور است یا بدون کنکور ارائه می‌شود. چرا که مراحل و زمان ثبت نام برای رشته‌های با کنکور و بدون کنکور متفاوت خواهد بود. همچنین هرکدام از رشته‌های بدون کنکور و با کنکور شرایط خاص خود را دارند که متقاضیان قبل از اقدام به ثبت نام باید با آن‌ها آشنایی داشته باشند. به‌این‌ترتیب با ما همراه باشید تا در ابتدا به ثبت نام رشته‌های با کنکور در دانشگاه آزاد بپردازیم.

روش ثبت نام رشته‌های با کنکور در دانشگاه آزاد

متقاضیان فرایند ثبت نام رشته‌های با کنکور در دانشگاه آزاد باید در سایت رسمی سازمان سنجش انجام دهند. بنابراین باید در مهلت اعلام شده در سایت سازمان سنجش، وارد این سایت شده و گزینه سراسری را در بالا سمت راست انتخاب کنید. سپس وارد لینک «ثبت نام آزمون سراسری سال 1402» بشوید. لازم به ذکر است که قبل از شروع فرایند ثبت نام، باید دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری را دانلود و مطالعه کنید. با این کار می‌توانید فرایند ثبت نام را آسان‌تر و سریع‌تر انجام دهید.

مراحل پرداخت هزینه ثبت نام کنکور سراسری

برای اینکه فرایند ثبت نام آغاز شود، ابتدا باید هزینه ثبت نام کنکور سراسری را پرداخت کنید. برای این کار باید روی گزینه «خرید سریال ثبت نام» در سمت راست کلیک کرده و برای ثبت نام کنکور در هر گروه آزمایشی خاص باید کارت اعتباری مربوط به آن گروه را بخرید. در این مرحله نوع سریال ثبت نام خود را تعیین کرده و گزینه «تایید و ادامه» را انتخاب کنید. اکنون باید اطلاعات لازم از جمله نام و نام خانوادگی، پست الکترونیک، تلفن ثابت و همراه را برای خرید کارت اعتباری بنویسید. با تکمیل این اطلاعات باید درگاه پرداخت مورد نظر خود را انتخاب و روی گزینه «تایید و ادامه» کلیک کنید.

اکنون می‌توانید اطلاعات ثبت شده خود را مشاهده کرده و در صورت مورد تایید بودن تیک پایین جدول زیر درگاه پرداخت را علامت بزنید. سپس گزینه «ادامه روند پرداخت» را انتخاب کرده و اطلاعات کارت بانکی عضو شبکه شتاب خود را وارد کنید. اکنون روی گزینه پرداخت کلیک کرده تا یک شماره سریال 12 رقمی به شما داده شود. در صورت دریافت این شماره سریال پرداخت با موفقیت انجام می‌شود. لازم به ذکر است که برای رشته‌های شناور مانند هنر و زبان باید یک کارت اعتباری جداگانه بخرید.

انجام ادامه فرایند ثبت نام در رشته‌های با کنکور

در این مرحله لازم است که به صفحه اول سامانه ثبت نام بازگشته و گزینه «تایید و ادامه – گام بعدی» را انتخاب کنید. اکنون باید نظام آموزشی مورد نظر را انتخاب کرده و سریال ثبت نامی که خریده‌اید را وارد کرده و روی گزینه تایید کلیک کنید. در مرحله بعدی فرم انتخاب نظام تحصیلی قابل رویت خواهد بود که شما باید در آن وضعیت دیپلم و پیش‌دانشگاهی خود را تعیین کنید.

اکنون کد سوابق تحصیلی و کد دانش‌آموزی خود را بنویسید و فایل عکس پرسنلی خود را با مشخصات تعیین شده آپلود کنید. اکنون باید فرم تقاضانامه را با درج مشخصات شخصی و تحصیلی خود پر کنید. بعد از تایید نهایی، شماره پرونده و کد پیگیری ثبت نام برای شما صادر خواهد شد. نکته‌ای که باید بدانید این است که باید از شماره پرونده و کد پیگیری ثبت نام تا زمان اعلام نتایج کنکور نگهداری کنید.

روش ثبت نام رشته‌های بدون کنکور در دانشگاه آزاد

برای ثبت نام رشته‌های بدون کنکور در دانشگاه آزاد باید به سایت Azmoon.org بروید. سپس گزینه « ثبت نام و انتخاب رشته دوره بدون آزمون مقطع کارشناسی ناپیوسته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی 1401» در نیمسال تحصیلی مورد نظر را انتخاب کنید. البته برای ثبت نام در مقاطع دیگر باید وارد لینک مقطع مربوطه بشوید. اکنون باید مراحل ثبت نام را به ترتیب زیر انجام دهید:

  • گزینه «خرید کارت» را انتخاب کنید. بدون داشتن سریال و کارت اعتباری ثبت نام، نمی‌توانید وارد سامانه ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد شوید
  • برای شروع فرایند خرید گزینه «ادامه» را انتخاب کنید
  • در این مرحله دوره مورد نظر خود را مشخص کنید. بلافاصله بعد از شروع فرایند ثبت نام لینک هر مقطع فعال می‌شود
  • برای ادامه مراحل گزینه را «بلی» انتخاب کنید
  • اطلاعات لازم را وارد کرده و با کلیک بر روی گزینه «ثبت اطلاعات و نهایی نمودن خرید» به مرحلخ بعدی بروید
  • برای تایید اطلاعات خود گزینه «بلی» را انتخاب کنید
  • اطلاعات بانکی خود را وارد کرده و با انتخاب گزینه «پرداخت» این مرحله را به پایان برسانید
  • به مرحله دوم برگردید و مراحل ثبت نام را ادامه دهید
  • شماره سریال کارت و اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده و گزینه «ورود به ثبت نام» را انتخاب کنید

پس از انجام این مراحل باید فرم را تکمیل کرده و کد رشته محل‌های مورد نظر را وارد نمایید. برای این کار کدهای مورد نظر را در دفترچه ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه آزاد پیدا کرده و پس از واردکردن آن گزینه «جستجو» را انتخاب کنید تا دانشگاه مشخص شده را ببینید. سپس با انتخاب گزینه «تایید» رشته‌های مد نظر خود را ثبت کرده و کد رهگیری را برای مراحل بعدی ثبت نام در جایی بنویسید.

دفترچه کنکور راهنمای ما در این‌که چطور در دانشگاه آزاد ثبت نام کنیم

اگر می‌خواهید وارد دانشگاه شوید و به تحصیلات خود ادامه دهید، اصلا به این فکر نکنید که چطور در دانشگاه آزاد ثبت نام کنیم. چرا که با مطالعه دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری و دفترچه راهنمای ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه آزاد می‌توانید اطلاعات لازم را به دست آورید. سپس باتوجه‌به رشته‌ انتخابی خود فرایند ثبت نام را در مهلت مشخص شده از سوی سازمان سنجش به‌دقت انجام دهید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به ترجمه مقاله دارید؟

ترجمه به تمام زبان‌ها

021-28425017

ترجمه کتاب به صورت تخصصی