تاریخچه زبان روسی | آنچه بر سر زبان روسی آمده است!

تاریخچه-زبان-روسی
آنچه در این مطلب خواهید آموخت

زبان روسی؛ یکی از پرگویشورترین زبان‌های زنده دنیا

زبان‌ها ابزارهای ارتباطی هستند که در طی چندین هزار سال شکل گرفته‌اند. زبان روسی یکی از پرگویشورترین زبان‌های زنده دنیا است. حدود 181 میلیون نفر زبان روسی را به عنوان زبان اول خود استفاده می‌کنند. زبان روسی همچنین یکی از زبان‌های اسلاوی شرقی به‌شمار می‌آید. امروزه زبان روسی به عنوان یکی از زبان‌های اصلی سازمان ملل متحد است. دانستن تاریخچه زبان روسی می‌تواند به درک شما از این زبان و یادگیری بهتر به شما کمک کند. بنابراین در این مطل با این زبان آشنا می‌شویم.

ریشه و تاریخچه زبان روسی

در تاریخچه زبان روسی و دیگر زبان‌های دنیا به طور معمول به ریشه‌های زبانی مشترک می‌رسیم. ریشه روسی به قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. زمانی که روس‌ها با زبان‌های هندو اروپایی صحبت می‌کردند. در طول زمان با حرکت جوامع و قبایل زبان‌های جدید شکل گرفتند. بعد از میلاد مسیح جوامع اسلاووی به گروه‌های جداگانه‌ای تقسیم شدند. زبان اسلاو‌های شرقی که زبان روسی در این مجموعه قرار می‌گیرد در منطقه‌ای در اوکراین امروزی مورد استفاده قرار می‌گرفت. زبان اسلاو‌های شرقی با گذر زمان به سه گروه و سه لهجه به نام‌های روسی، اوکراینی و بیلوروسی تقسیم شد.

گویش‌های مختلف روسی

همانند تمام زبان‌های دنیا روسی نیز دارای گویش‌های مختلفی است. زبان روسی به قدری قدیمی هست که شاخه‌های زیادی داشته باشد. اما لهجه‌های متفاوت در زبان روسی به صورتی که لهجه‌ها و گویش‌ها در کشور ما قابل توجه هستند، پر رنگ نیستند. گویش‌های مختلف زبان روسی تنها در محدوده روستایی که گویشوران آن حضور دارند، کاربرد دارند و وارد شدن به جوامع اصلی روسیه به معنای از دست دادن لهجه‌های فرعی این زبان است. این یکسان بودن در دوران جماهیر شوروی به اوج خود رسید. در زمان شوری سابق زبان روسی به زبانی کاملا یکسان و واحد تبدیل شد، به طوری بعد از فروپاشی شوروی سابق کشور‌های روسی‌زبان همان لهجه امروزی روسی را با کمترین تفاوت ممکن دارند. داشتن گویشی متفاوت در روسیه باعث تمسخر و تنزل رتبه در جامعه است و این موضوع را می‌توان حتی در زندگی میخاییل گورباچوف به وضوح دید.

تاریخچه زبان روسی به صورت مکتوب

زبان روسی در ابتدا هیچ شکل نوشتاری به صورت کلی نداشته است و بیشتر به صورت گفتاری بوده است. برای نوشتن اسناد دولتی و کتب مهم در تاریخچه زبان روسی از زبان اسلاوی باستانی و الفبای سیریلیک استفاده می‌شده است. با گذر زمان و وارد شدن دین مسیحیت به این کشور در سال 988 نیاز به داشتن شکلی مکتوب در زبان روسی در جوامع احساس شد. در ابتدا کتب مذهبی به زبان اسلاوی باستانی نوشته می‌شد. اما بعد از فروپاشیدن حکومت روس کیف در سال 1100 قمری تغییر شکل این زبان با سرعتی بالا شروع شد.

زبان روسی به همین شکل تا حضور پتر کبیر و اصلاحات وسیع او ادامه داشت. در زمان پتر کبیر بخشی از مردم روسیه به زبان‌های فرانسوی و آلمانی صحبت می‌کردند. حتی رمان جنگ و صلح به زبان فرانسوی بوده است.  تحولاتی که پتر کبیر در تاریخچه زبان روسی وارد کرد، این زبان را به شکل امروزی نزدیک‌تر کرد.

الفبای روسی

الفبای زبان روسی دارای 33 حرف است. تاریخچه زبان روسی از زبان اسلاوی باستانی نشات می‌گیرد از الفبای سیریلیک استفاده می‌کند. عمده‌ترین اصلاحات در الفبای روسی در سال‌های 1918 و 1956 اعمال شده است. این تغییرات در جهت یکسان‌سازی این زبان بوده است. اصلاحات و محدودیت‌هایی که بر زبان روسی اعمال شد، درهای این زبان را برای تغییر و دریافت واژگان خارجی بست. این محدودیت‌ها تا سال 1991 پیش رفت. با فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی محدودیت‌های این زبان برداشته شد و کلمات از زبان‌های دیگر دنیا مثل انگلیسی، فرانسوی و آلمانی وارد این زبان شد.

تفاوت بین زبان روسی و اوکراینی

با جدا شدن قومی از اسلاو‌های شرقی زبان اوکراینی در طول زمان به وجود آمد. با این‌حال این دو زبان بیشتر از آن‌که تفاوت داشته باشند، شباهت دارند. اینکه اوکراین کشور مستقلی نبوده و در قدیم تحت سلطنت امپراطوری روسیه بوده است عامل این شباهت‌ها است. اوکراین سپس ایالتی از اتحادیه جماهیر شوروی بود و به‌همین دلیل شباهات‌های زیاد زبان اوکراینی و زبان روسی از تاریخچه زبان روسی و اوکراینی ریشه گرفته است. این شباهت‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

  • کلمات بین دو زبان: زمانی که از تشابه این دو زبان سخن می‌گوییم باید بگوییم که کلمات روسی و اوکراینی چیزی حدود 62 درصد تشابه دارند. که بخشی از آن بخاطر حضور لغات خارجی زیاد در زبان روسی است
  • الفبای روسی و اوکراینی: از 33 حرف موجود در الفبا روسی، تنها 7 عدد از آن‌ها با زبان اوکراینی تفاوت دارند
  • تلفط این دو زبان: از نظر تلفظ هم تفاوت اندک بین این دو زبان قابل ذکر است. تنها تفاوت تلفظ زمانی اتفاق می‌افتد که ترکیبات متفاوتی در زبان اوکراینی شکل می‌گیرد

افزایش فرصت‌های شغلی و تحصیلی با یادگیری زبان روسی

زبان روسی، یکی از پرگویشورترین زبان‌های دنیا است. تاریخچه زبان روسی همانند کتاب‌های داستان دارای مراحل شکل‌گیری و تحولات منحصربفرد است. شما با یادگیری این زبان علاوه‌بر امکان آشنایی با تمدن و ادبیات روسیه می‌توانید از فرصت تحصیل و کاریابی در روسیه برخوردار شوید. از سوی دیگر تبدیل شدن دنیا به دهکده جهانی باعث ارتباط روز افزون و بیشتر بین کشور‌ها شده و این ارتباطات نیازمند خدمات ترجمه است. ترجمه بازار سایتی مناسب برای ترجمه روسی است. حضور مترجمان با سابقه و سابقه طولانی‌مدت ترجمه بازار در ترجمه متون زبان‌های گوناگون به اعتبار این مجموعه افزوده است.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به ترجمه مقاله دارید؟

ترجمه به تمام زبان‌ها

021-28425017

ترجمه کتاب به صورت تخصصی