سابمیت مقاله چیست | راهنمای Submit در مجلات

سابمیت مقاله چیست
آنچه در این مطلب خواهید آموخت

سابمیت مقاله؛ راهی برای انتشار پژوهش‌های علمی

شما ماه‌ها یا حتی سالها تحقیق کرده‌اید، تحلیل‌های آماری انجام داده‌اید. تلاش و زمان زیادی صرف کرده‌اید تا یک پژوهش پرباری داشته باشید. اینکه بتوانید نتیجه تلاش‌های‌تان را ببینید اهمیت زیادی دارد. باید دیگران را از نتیجه تحقیقات‌تان آگاه کنید. برای این منظور باید متن پژوهشی خود را در پایگاه‌های علمی پژوهشی معتبر و مهم معرفی و منتشر کنید. اگر دانشجو باشید حتما عبارت سابمیت (Submit) را شنیده‌اید. در این مطلب می‌گوییم که سابمیت مقاله چیست و چگونه انجام می‌شود؟ هر آنچه که در رابطه با انتشار آن در پایگاه‌های معتبر نیاز دارید را در این مطلب خواهید یافت.

سابمیت مقاله چیست؟

پس از اینکه مراحل تحقیق و نوشتن و بازبینی را به پایان رساندید، تصمیم به انتشار آن در مجلات معتبر داخلی و خارجی می گیرید. برای این منظور به سابمیت در یک مجله معتبر نیاز دارید. نگران نباشید، به شما می‌گوییم که سابمیت مقاله چیست. برای انتشار نیاز دارید که پژوهش خود را برای بررسی به یک مجله معتبر ارائه دهید.

به این فرایند ارسال، سابمیت یا پذیرش می‌گویند. ایم واژه در لغت به معنی معرفی کردن یا ارائه کردن است. امکان پذیرش یا رد بعد از این فرآیند نیز کماکان وجود دارد. سابمیت به تنهایی هیچ امتیاز علمی محسوب نمی‌شود. اما در بعضی از دانشگاه‌ها امتیاز مثبتی برای دانشجو در نظر گرفته می‌شود.

سابمیت در مجلات داخلی

دانشجویان و اساتیدی که کارهای پژوهشی و تحقیقی انجام می‌دهند، می‌خواهند که نتیجه تلاشهای خود را به چاپ برسانند. برای این منظور، مجلات داخلی و خارجی معتبری وجود دارد که می‌توان مقالات را به آنها ارسال کرد. افرادی که مقالاتشان در این مجلات پذیرفته و چاپ می‌شود امتیازات مثبتی در رزومه خود بدست می‌آورند. برای سابمیت دو گزینه پیش روی شماست. پذیرش در مجلات خارجی و مجلات داخلی.

آیا پذیرش در مجلات داخلی امتیاز دارد؟

قبل از اینکه به سراغ پذیرش در مجلات داخلی بپردازیم، می‌خواهیم اهمیت چاپ در مجلات داخلی را بررسی کنیم. علاوه بر اعتبار و کیفیت، میزان اعتبار مجله‌ای که قصد چاپ پژوهش علمی خود را در آن دارید نیز اهمیت دارد. مجلات داخلی که مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت هستند، اعتبار بالایی دارند.

سابمیت در مجلات داخلی دانشگاه‌های ایران، اهمیت بالایی دارد. علاوه بر آن، به دلیل دشواری‌های چاپ در مجلات خارجی و همینطور هزینه‌های بالاتر، چاپ در مجلات داخلی می‌تواند گزینه بهتری باشد.

چاپ در مجلات داخلی امتیازاتی دارد که از جمله آنها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • برای جذب در هیئت علمی دانشگاهها، چاپ در مجلات معتبر یک امتیاز محسوب می‌شود
  • رزومه علمی را ارتقا می‌دهد
  • در مصاحبه مقطع دکتری در رشته‌های هنر و علوم انسانی می‌تواند تاثیر داشته باشد

چگونه پذیرش بگیریم؟

هر ساله هزاران متن پژوهشی در ژورنالهای تخصصی دنیا ارائه می‌شوند. اما بین 5 تا 25 درصد از آنها اکسپت می‌شوند و به مرحله انتشار می‌رسند. بسیاری از این مقالات به دلایل مختلف از جمله اشکالات نگارشی، مرتبط نبودن با مجله، ارائه اطلاعات آماری ناقص و… رد می‌شوند. بنابراین، توجه به اینکه چگونه یک پذیرش موفق داشته باشیم اهمیت زیادی دارد. قبل از اینکه چگونگی این کار را بگوییم، مجلات معتبر را براساس پایگاه اطلاعاتی باید بشناسیم. در زیر پایگاه‌های اعتباری معتبر را معرفی می‌کنیم.

مجلات ISI از معتبرترین مجلات جهان هستند و امتیاز پژوهشی بالایی دارند.

Scopus یکی دیگر از مجلات معتبر جهان است که از نظر اعتبار و رتبه هم سطح مجلات ISI هستند.

مجلات ISC، پایگاه استنادی جهان اسلام نامیده می‌شود. این مجلات، از لحاظ امتیاز در رتبه سوم قرار دارند.

مجلات PUBMED گروه دیگری از مجلات هستند که در میان محققین رشته‌های پزشکی محبوبیت دارند.

قدم اول، انتخاب مجله مناسب

حال که با پایگاه‌های معتبر آشنا شدید، وقت پذیرش رسیده است. قدم اول، انتخاب مجله یا ژورنال معتبر است. مجله‌ای را انتخاب کنید که با موضوع و تحقیق شما مرتبط باشد. همچنین از نظر اعتبار، دارای رتبه خوبی باشد. بررسی کنید که مجله در لیست سیاه وزارت علوم نباشد.

می‌توانید از سایتهای زیر برای پیدا کردن مجلات مناسب برای چاپ استفاده کنید.

سامانه رتبه بندي نشريات علمي http://journals.msrt.ir

سامانه ژورنال ياب مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري  https://journalfinder.ricest.ac.ir

اشپرينگر  https://journalsuggester.springer.com/

الزوير https://journalfinder.elsevier.com/

سایت مگیران http://www.magiran.com

پذرش در مجلات معتبر

گفتیم که چگونه مجله مناسب را برای چاپ انتخاب کنید. حال برای سابمیت ، باید در آن ثبت نام کنید. سپس اولین کاری که باید انجام دهید این است که تمامی دستورالعملهای مربوط به نگارش و ارسال در آن مجله را مطالعه کنید. باید دقت داشته باشید که پروهش شما باید براساس دستورالعمل‌های مجله نگاشته شده باشد. درغیراینصورت توسط سردبیر بازگشت داده می‌شود.

یکسری از دستورالعمل‌ها در مجلات مختلف مشابه هستند. به طور مثال، صفحات عنوان، چكيده، واژگان كليدي، مقدمه، مواد و روش‌ها، نتايج، بحث، نتيجه‌گيري و مراجع، بخش‌هاي الزامی هستند. توجه کنید که متن پژوهش شما بايد شامل این قسمتها باشد اما روند و ترتیبی که هر یک از این بخش‌ها دارند، ممکن است متفات باشد.

سابمیت مقاله چیست

همچنین موارد نگارشی مثل فاصله بين خطوط، فونتی که باید استفاده شود، حجم هر قسمت، سبک نگارش، مراجع و … به چارچوب مجله بستگي دارد. اكثر مجلات ترجيح مي‌دهند شكل‌ها و جدول‌ها در صفحاتي جداگانه درج شوند، نه لابه‌لاي متن. بنابراين براي هر شكل يا جدول، صفحه‌اي جداگانه اختصاص دهيد.

بارگذاری در وب سایت مجله

در قسمت قبل گفتیم سابمیت چیست و چگونه می‌توان مجله داخلی یا خارجی مناسب برای این کار را پیدا کنیم. همینطور که گفتیم در ابتدا باید دستورالعمل‌های نگارشی مجله مورد نظر را مطالعه کنیم و متن خود را براساس این چارچوب‌ها آماده کنیم. حال، زمان بارگذاری و ارسال نهایی است.

فرایند ارسال در بیشتر موارد به صورت آنلاین از طریق سایت مجله انجام می‌شود. در برخی موارد نیز ارسال از طریق ایمیل انجام می‌شود. این موارد به مجله مورد نظر بستگی دارد.

بعد از این، ممکن است تا چند مرحله رد شود و نیاز به اصلاح و بازبینی داشته باشد. در نهایت در صورت پذیرفته شدن، در مجله منتشر می‌شود. مراحل بررسی برای تایید، توسط داوران بی‌طرف انجام می‌شود.

سابمیت مقاله چیست

سابمیت در الزویر

الزویر نام یک شرکت انتشارات هلندی در آمستردام است که به طور تخصصی در محتوای علمی، فنی و پزشکی فعالیت می‌کند. این موسسه در آمریکا، انگلستان و جاهای دیگر نیز فعالیت دارد. از اولین محصولات آن ژورنال لانست، سل و کتاب‌هایی شامل آناتومی‌گری و ساینس دیرکت است. در بیشتر منابع علمی که یک دانشجو یا محقق در طول پژوهش خود مطالعه می‌کند نام الزویر دیده می‌شود. سابمیت مقاله در الزویر یک فعالیت کاملا رقابتی و سخت است بنابراین باید دلایل رد شدن مقالات را بدانیم. در ادامه به نکات مهم پذیرش در الزویر اشاره می‌کنیم.

عجله نداشتن برای پذیرش و چاپ 

محققان باید در مراحل اولیه دوره دکترا شروع به نوشتن کنند تا زمان کافی برای بررسی داشته باشند. اما اقدام برای پذیرش و چاپ بلافاصله پس از نوشتن اشتباه است. شاید تصور کنید پس از ارسال و گرفتن بازخورد فرصت ویرایش و اصلاح نواقص کار خود را دارید، اما در نظر داشته باشید که داشتن روش پیشگیرانه امکان چاپ را افزایش می‌دهد. بنابراین پس از اتمام نوشتن، زمانی را برای دوباره خواندن و بررسی دقیق آن اختصاص دهید. همچنین می‌توانید قبل از هرکاری در الزویر، آن را با دیگر محققان و همکاران خود به اشتراک بگذارید و از آنها بخواهید در موردش نظر دهند.

انتخاب ژورنال مناسب

انتخاب مناسب‌ترین مجله، در پذیرش آن تاثیر بسیار زیادی دارد. پایگاه داده‌های الزویر امکان پیداکردن بهترین مجله را در وب‌سایت خود قرار داده تا نویسندگان با وارد کردن عنوان، چکیده و زمینه تحقیق بتوانند فهرستی از مجله‌های مناسب را برای سابمیت در الزویر پیدا کنند. ممکن است محققان کم‌تجربه تصمیم بگیرند پژوهش خود را به چند مجله به طور هم‌زمان ارائه دهند، اما این کار بسیار غیرحرفه‌ای است و منجر به مشکلات مربوط به کپی‌رایت هم برای نویسنده و هم برای اساتید دانشگاه و مجله‌های مربوط خواهد شد.

در نظر داشتن اهداف، حدود و دستورالعمل‌های مجله مورد نظر

پس از انتخاب مناسب‌ترین مجله برای پذیرش و چاپ در الزویر، شما باید به اهداف و زمینه کاری آن مجله در رابطه با تحقیق خود اشراف کامل پیدا کنید. دستورالعمل‌هایی که آن مجله برای نویسندگان خود در نظر گرفته را دانلود و به دقت مطالعه کنید. سپس باید مطمئن شوید که نوشته شما با ساختار و قالب مورد پذیرش ژورنال کاملا مطابقت دارد.

این الزامات مربوط به سبک و فرمت نگارش ارقام، جدول‌ها و منابع هستند. اگر متن پژوهشی شما با دستورالعمل‌ها و حوزه کاری مجله هم‌سو نباشد ممکن است در همان ابتدای کار و بدون ارسال برای داوری رد شود. به این نوع رد شدن اصطلاحا دسک ریجکشن (Desk rejection) می‌گویند یعنی متن شما همان‌جا و از روی میز سردبیر رد می‌شود که می‌تواند برای نویسنده بسیار ناامیدکننده و سخت باشد.

داشتن عنوان و چکیده مناسب

عنوان و چکیده که از اولین مواردی است که سردبیر می‌بیند، مهمترین قسمت پژوهش شما هستند. بنابراین باید تلاش کنید به وسیله آن بهترین تاثیر اولیه را بگذارید. بر اساس نظرات سردبیران و کارشناسان، عنوان باید خلاصه موضوع اصلی باشد و سهم محقق را در تئوری مورد نظر بیان کند. چکیده نیز باید با دقت بالا طراحی شده و شامل هدف مطالعه، مساله اصلی و تئوری تحقیق، روش مورد استفاده در آن، داده‌ها، یافته‌های مهم، محدودیت‌های تحقیق و مفاهیم تئوری و عملی باشد.

ویرایش حرفه‌ای

از مهم‌ترین ویژگی‌های یک پژوهش علمی، روشنی و وضوح پیام علمی آن است. بنابراین قبل از هر چیز در الزویر توصیه می‌شود نوشته خود را به صورت حرفه‌ای ویرایش کنید. پژوهش شما قبل از ارسال برای داوری به صورت دقیق و موشکافانه‌ای بررسی می‌شود و یکی از دلایل مهم رد شدن مقالات ارسال شده به الزویر، نگارش ضعیف آن‌هاست. پژوهشی که ویرایش شده و به درستی نوشته شود خطایی نداشته، قابل درک است و تضمین می‌کند که کار شما حرفه‌ای تلقی شده و در جهان چاپ و نشر قرار خواهد گرفت.

ارسال نامه به سردبیر مجله هم‌زمان با فرایند ثبت در الزویر

اهمیت ارسال نامه به سردبیر مجله بسیار زیاد است چون این نامه فرصتی برای نویسنده است تا سردبیر را راضی کند که پژوهش او ارزش بررسی را دارد. بنابراین نوشتن یک محتوای خوب در نامه بسیار ارزشمند است. توصیه می‌شود از کپی کردن چکیده در نامه خود جدا خودداری کنید، یک نامه مناسب شامل موضوع اصلی، نوع نوآوری و چگونگی ارتباط آن با مجله مورد نظر است. بهتر است این نامه بیش از نصف صفحه نباشد و در آن از همکاران و محققانی که درباره آن نظر داده‌اند تشکر و قدردانی شود.

مطالعه نظرات بررسی‌کنندگان

ممکن است مقاله شما توسط سردبیر بر اساس توصیه‌ها و نظرات بررسی‌کنندگان با عنوان «تجدید نظر و ارسال مجدد» معلق نگه داشته شود. در این مرحله شما باید تمامی اصلاحات و تغییرات را با دقت انجام دهید و تا زمان تعیین شده برای مجله ارسال کنید. نکته مهم این است که اولا این اصلاحات را هایلایت کنید و دوما نامه‌ای ارسال کنید که نشان دهد همه موارد را مورد توجه قرار داده‌اید. شما ممکن است در همه موارد با نظر بررسی‌کنندگان موافق نباشید اما همیشه باید توجیه درستی برای روند کار خود داشته باشید. بنابراین انجام اصلاحات مورد نظر کارشناسان از نکات کلیدی سابمیت در الزویر است.

اکسپت به چه معنی است؟

بعد از اینکه بارگذاری را در سایت مجله انجام دادید و پس از گذراندن مراحل داوری، باید منتظر رد یا پذیرش آن باشید. اکسپت (Accept) به معنی پذیرش توسط مجله است. در واقع بعد از سابمیت ، داوری‌های لازم انجام می‌شود و در صورت پذیرش نهایی داوران، اکسپت می‌شود. پس از اکسپت، در مجله مورد نظر چاپ یا منتشر می‌شود.

سابمیت مقاله در ژورنال‌های معتبر یعنی افزایش اعتبار علمی شما

در این مطلب گفتیم که سابمیت مقاله چیست و چگونه مجله مناسب را برای این کار انتخاب کنید. شما به عنوان یک محقق و دانشجو می‌خواهید که نتیجه زحمات‌تان در انجام تحقیقات را ببینید. برای این منظور آن را خود را در مجلات معتبر داخلی و خارجی منتشر کنید. بعد از اینکه مجله مناسب را انتخاب کردید باید آن را براساس چارچوب‌های آن مجله آماده کنید. سپس مراحل بارگذاری و ارسال را براساس دستورالعمل‌های مجله انجام دهید. بعد از بازگذاری، بررسی توسط داوران شروع می‌شود. ممکن است در این مرحله رد یا پذیرفته شوید. در صورت اکسپت(پذیرش)، با موفقیت در مجله منتشر می‌شود و شما از امتیاز داشتن منبعی معتبر در رزومه خود بهره می‌برید و این فرآیند را با موفقیت به پایان می‌رسانید.

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به ترجمه مقاله دارید؟

ترجمه به تمام زبان‌ها

021-28425017

ترجمه کتاب به صورت تخصصی