مشروطی در دانشگاه آزاد | نرسیدن به حدنصاب معدل در دانشگاه آزاد

مشروطی-در-دانشگاه-آزاد1
آنچه در این مطلب خواهید آموخت

مشروطی در دانشگاه آزاد

یکی از نگرانی‌های مهم در تمام دوره‌های تحصیل، پایین بودن نمرات و مشروطی در دانشگاه آزاد است. به حد نصاب نرسیدن نمرات در دوره‌های پیش از دانشگاه باعث تجدیدی و در دوره دانشگاه باعث مشروطی دانشجو می‌شود. مشروطی در تمام دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد و در هر دانشگاه قوانین خاص خود را دارد.

دانشجویانی که محل تحصیل آن‌ها یکی از مراکز و رشته‌های دانشگاه آزاد است؛ باید با تمام قوانین تحصیل در این دانشگاه، به خصوص قوانین مشروطی در دانشگاه آزاد آشنا باشند تا از بروز این مشکل در دوران تحصیل خود جلوگیری کنند.

مشروطی در دانشگاه آزاد

حداقل نمره برای مشروطی

دانشجویان در ابتدای هر ترم تحصیلی می‌توانند تعداد مشخصی از دروس را انتخاب کنند و در پایان ترم و برای ورود به ترم بعدی باید در امتحان این دروس شرکت کرده و نمره قبولی را در آن‌ها کسب کنند. با رسیدن به نمره 10 در هر درس، می‌توان حداقل نمره قبولی را کسب کرد اما چنین معدلی در تمام دانشگاه‌ها باعث مشروطی دانشجو می‌شود.

در دانشگاه آزاد حداقل معدل برای قبولی در هر ترم تحصیلی، 12 است البته این درصورتی است که دانشجو در آن ترم مشکلی در انتخاب واحد نداشته باشد. اگر در یک ترم تحصیلی تنها درس‌های ارائه شده، دروس پیش نیاز باشند یا تا زمان حذف و اضافه، درسی مناسب انتخاب دانشجو ارائه نشود، کسب معدل کمتر از 12 نیز باعث مشروطی نمی‌شود.

شرایط دانشجو بعد از مشروطی

تعداد واحد مجاز برای انتخاب در هر ترم، به معدل ترم قبل بستگی دارد. در صورتی که دانشجو حداقل معدل برای جلوگیری از مشروطی در دانشگاه آزاد را کسب کند، می‌تواند تا 20 واحد درسی را در ترم بعد انتخاب کند.

 مطلبق قوانین این دانشگاه، بعد از مشروطی در هر ترم، دانشجو در ترم بعد تنها اجازه برداشتن 14 واحد درسی را دارد. این میزان حداکثر واحد مجاز برای تحصیل در ترم بعد از مشروطی است.

مشروطی در دانشگاه آزاد

مشروطی در سال آخر تحصیلی

قوانین مشروطی در دانشگاه آزاد برای دانشجویانی که در سال اخیر تحصیل هستند متفاوت است. در صورتیکه دانشجو برای ترم بعد تنها 24 واحد درسی داشته باشد و با گذراندن این تعداد فارغ‌التحصیل شود، علی رغم مشروطی می‌تواند با اجازه دانشگاه تمام واحدهای لازم برای اتمام تحصیل را انتخاب کند.

عواقب مشروطی در دانشگاه آزاد

یکی از مهم‌ترین مشکلات مشروطی در دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه‌ها محاسبه ترم مشروطی در سنوات دانشجو است. سنوات تعداد ترم‌ها و زمانی است که دانشجو برای فارغ‌التحصیلی گذرانده است و ترم‌های مشروطی از سابقه تحصیل دانشجو حذف نمی‌شوند.

دیگر مشکل مشروطی در این دانشگاه، محدودیت یا محرومیت از تحصیل است که در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد قوانین متفاوتی دارد.

مشروطی در دوره کارشناسی

همان‌طور که گفته شد، در صورتیکه معدل دانشجو در دوره کارشناسی از 12 کمتر باشد، مشروط می‌شود. اولین مشکل مشروطی در یک ترم، کم کردن واحد مجاز برای برداشتن در ترم بعد است که باعث عقب افتادن زمان فارغ‌التحصیلی می‌شود؛ اما در صورتیکه دانشجو دو ترم پشت سرهم، یا سه ترم پشت هم یا با فاصله مشروط شود مطابق قوانین مشروطی در دانشگاه آزاد، از تحصیل در ترم بعد محروم می‌شود.

در سال‌های قبل مشروطی پشت سرهم باعث اخراج دانشجو می‌شد اما با تغییر قوانین با تعهد گرفتن و درخواست دانشجو، امکان ادامه تحصیل وجود دارد.

مشروطی در دوره کارشناسی ارشد

مشروطی در دوره کارشناسی ارشد هم مانند کارشناسی می‌تواند مانع فارغ‌التحصیلی در زمان مناسب شود. در صورتیکه دانشجو در دوره ارشد معدل کمتر از 14 داشته باشد، مشروط حساب شده و در ترم بعد مجاز به انتخاب واحد با تعداد پایین‌تر است و اگر این اتفاق 2 ترم تکرار شود، ادامه تحصیل نیاز به تعهد دانشجو دارد.

مشروطی، ترس بزرگ دانشجویان اما قابل حل

مشروطی در دانشگاه آزاد یکی از نگرانی‌های مهم دانشجویان این دانشگاه است که در سال‌های قبل که مشروطی متوالی باعث اخراج دانشجو می‌شد نگران‌کننده بود اما در حال حاضر این مشکل با تعهد دانشجو برطرف می‌شود و تنها به هزینه و زمان تحصیل دانشجو اضافه می‌کند. اگر در اطرافتان دانشجوی دانشگاه پیام نور می‌شناسید برای کسب اطلاعات مشروطی در دانشگاه پیام نور به این صفحه مراجعه کنید.

اخذ وام دانشجویی دانشگاه آزاد بدون مشروطی

یکی از راه‌هایی که می‌توانید از دانشگاه آزاد وام دریافت کنید این است که در ترم‌های گذشته مشروطی نداشته باشید. با این شرط می‌توانید در تمام مقاطع تحصیلی وام قرض‌الحسنه دریافت کنید. برای آشنایی با مراحل و مدارک موردنیاز اخذ وام، مطلب وام دانشجویی دانشگاه آزاد را مطالعه کنید.

4.4/5 - (16 امتیاز)

یک پاسخ

  1. خیلی بی انصافیه. بعضی ازاساتیددانشگاه آزادبخصوص دردوره ارشد به آشناهای خودشون نمره بالا می دهندولی بقیه رازیر۱۴ میدن وطرف بااینکه آزمون خوب داده مشروط میشه. یا گاهی اوقات طرف فقط یه درس تخصصی داره مثلا ۱۳/۷۵میشه واقعا این انصافه. معدل کل یاروبالای ۱۷ است دراون ترم. واقعا این باهیچ عقلی سازگارنیست اگرطرف درسخون نباشه چطورمعدل کلش بالای ۱۷ شده؟؟!! اگراون دروس مهم نیست مریضیداجبارش می کنیدپول چندبرابربایدداد وچقدروقت طرف رامی گیرید؟؟!!
    بعدانصافه به خاطریه درس طرف مشروط بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به ترجمه مقاله دارید؟

ترجمه به تمام زبان‌ها

021-28425017

ترجمه کتاب به صورت تخصصی