وام دانشجویی دانشگاه آزاد | انواع، شرایط و مدارک مورد نیاز

وام-دانشجویی-دانشگاه-آزاد
آنچه در این مطلب خواهید آموخت

وام دانشجویی دانشگاه آزاد؛ اطلاعاتی که هر دانشجو باید از آن مطلع باشد

یکی از مهم‌ترین مسائلی که ذهن بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد را به خود مشغول کرده است، پرداخت هزینه‌های دانشجویی و موارد مربوط به شهریه در طول دوران تحصیل است. از جمله تسهیلاتی که برای این دسته از دانشجویان از سوی دانشگاه در نظر گرفته می‌شود، وام دانشجویی دانشگاه آزاد است.

وام دانشجویی دانشگاه آزاد

دانشجویانی که به علت شرایط مالی سخت در حین دوران تحصیل در این دانشگاه با مشکلات مختلف مواجه می‌شوند و یا برای رفع نیازهای مالی خود جهت ازدواج، مسکن و سایر موارد ضروری نیاز به دریافت این کمک هزینه مالی دارند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. برای آشنایی با شرایط تسهیلات وام دانشجویی دانشگاه آزاد 1400 – 1401 این مطلب را از دست ندهید.

انواع وام دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

وام‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و همچنین بلند مدت تقسیم می‌شوند که برای قرض الحسنه کوتاه مدت حداکثر 6 ماه، قرض الحسنه میان مدت حداکثر 12 ماه و بلندمدت نیز حداکثر 60 ماه فرصت است. نکته قابل توجه این است که وام‌های کوتاه مدت و میان مدت باید در مدت زمان تحصیل دانشجویان تسویه شوند.

وام دانشجویی دانشگاه آزاد برای کمک هزینه ازدواج

وام ازدواج دانشجویی دانشگاه آزاد تنها به آن دسته از دانشجویانی تعلق می‌گیرد که در طول دوران تحصیل خود ازدواج کرده باشند. این وام تنها یک بار در طول تحصیل و برای ازدواج اول پرداخت می‌شود که دانشجویان می‌توانند حداکثر تا یک سال بعد از منقضی شدن تاریخ عقدنامه از این وام استفاده کنند.

وام دانشجویی دانشگاه آزاد

کمک هزینه برای امور مربوط به اجاره مسکن

یکی از وام‌های دانشجویی دانشگاه آزاد، کمک هزینه ازدواج است. تنها آن دسته از دانشجویان غیربومی و با بازپرداخت 12 ماهه می‌توانند از این وام صرفا یک بار در سال برای هزینه‌های مسکن خود استفاده کنند.

وام ضروری دانشجویی

وام ضروری تنها برای هزینه‌های درمانی مثل بیماری‌های خاص، عمل جراحی، بستری در بیمارستان و همچنین زایمان به دانشجویان دانشگاه آزاد پرداخت می‌شود.

شرایط مورد نیاز برای دریافت وام دانشجویی دانشگاه آزاد

هر کدام از دانشجویان متقاضی می‌توانند در صورت داشتن شرایطی که در ادامه به ذکر آن‌ها می‌پردازیم، نسبت به دریافت وام دانشجویی اقدام کنند. شرایط وام دانشجویی تعیین شده از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شرح زیر است.

شرایط عمومی و آموزشی متقاضیان دریافت وام

اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به آن اشاره شده باشد. برخورداری از صلاحیت اخلاقی و رعایت تمامی شئونات دانشجویی و همچنین دارا بودن اولویت نیاز مالی برای دریافت این وام ضروری است. بعضی دیگر از این شرایط شامل موارد زیر هستند:

  • عدم اشتغال ( این مورد شامل کار دانشجویی نیست)
  • ارائه مدرک یا سند تعهد به همراه ضامنی معتبر ( ضامن باید کارمند رسمی یا پیمانی دولت و یا بازنشسته باشد)
  • عدم هرگونه استفاده از وام و یا بورسیه تحصیلی

شرایط آموزشی دانشجویان متقاضی وام دانشجویی دانشگاه آزاد نیز به قرار زیر است:

  • مشروط نشدن در دو نیمسال تحصیلی قبل(شرایط مشروطی در دانشگاه آزاد)
  • ثبت نام در حداقل تعداد واحدهای لازم مطابق با قوانین و مقررات آموزشی دانشگاه

مدارک ضروری برای دریافت وام مطابق با قوانین 1400 – 1401

دانشجویان متقاضی دریافت وام دانشگاه آزاد باید در اولین قدم، به اداره رفاه دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه کنند. سپس فرم درخواست هر یک از وام‌های مورد نظر خود را ظرف مدت حداکثر یک ماه بعد از آغاز هر نیمسال تحصیلی، تکمیل کنند. در صورتی که تقاضای شما قبول شده باشد ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • همراه داشتن کپی و همچنین اصل کارت ملی
  • اصل و کپی کارت دانشجویی
  • سند تعهد محضری با ضامنی معتبر ( کارمند رسمی، پیمانی و یا کارمند بازنشسته با ارائه گواهی کسر از حقوق در دفتر اسناد رسمی)

مبالغ وام دانشجویی دانشگاه آزاد

در ادامه این مطلب به تسهیلات صندوق رفاه دانشجویی دانشگاه آزاد به همراه مبلغ این وام‌ها و همچنین تعداد اقساط در مقاطع مختلف تحصیلی اشاره خواهیم کرد. کارمزد این  وام‌ها 2.5 درصد است. دانشجویان متقاضی می‌توانند برای دریافت این وام‌ها به سامانه ساجد sajed.iau.ir مراجعه نمایند.

  • وام مسکن ( مبلغ: 5 میلیون ریال برای افراد مجرد و 7 میلیون ریال برای افراد متاهل- تعداد اقساط: یک ساله)
  • وام ضروری ( 12 میلیون ریال با فرصت بازپرداخت 20 قسط در طول دوران تحصیل)
  • وام‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت هر کدام 50 درصد کل شهریه ( که از 20 قسط در حین تحصیل تا 36 ماه بعد از فراغت از تحصیل متغیر است)

 

وام دانشجویی دانشگاه آزاد؛ تسهیلاتی برای رفاه حال دانشجویان

دانشجویان دانشگاه آزاد می‌توانند علاوه بر وام دانشجویی دانشگاه آزاد از محل منابع صندوق رفاه نیز از وام‌های مخصوص دریافت کنند. در همین راستا باید ابتدا در پرتال صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم ثبت نام کنید و سپس بعد از طی کردن تشریفات اداری، وام مد نظر خود را دریافت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به ترجمه مقاله دارید؟

ترجمه به تمام زبان‌ها

021-28425017

ترجمه کتاب به صورت تخصصی