تعلیق دانشجو به چه معناست؟ | دلایل تعلیق و راه‌های برائت از آن

تعلیق دانشجو به چه معناست؟
آنچه در این مطلب خواهید آموخت

تعلیق دانشجو؛ پرونده انضباطی با آثار مخرب

تعلیق در اصطلاح لغوی به معنی معلق کردن یا بلاتکلیف گذاشتن یک چیز است که در موضوعات مختلف قابل انجام است. تعلیق در قانون یکی از راهکارهای ایجاد نظم در جامعه است که به صورت حکمی برای انواع سازمان‌های خصوصی و دولتی صادر می‌شود. تعلیق دانشجو هم معنایی مشابه دارد و به معنی معلق کردن وضعیت تحصیل دانشجو است. حکم تعلیق دانشجویان به صورت یک پرونده انضباطی برای آن‌ها صادر می‌شود که آثار مخربی در آینده تحصیلی آن‌ها دارد و حتی ممکن است به اخراج دائم منجر شود.

تعلیق دانشجویان به چه معناست؟

معنای تعلیق دانشجویی تفاوت چندانی با معنای لغوی واژه تعلیق ندارد. تعلیق دانشجو هم به معنی محرومیت موقت از حضور در دانشگاه است. در طول این محرومیت، وی اجازه شرکت در کلاس‌ها را ندارد و از امتحانات ترمی که در آن تعلیق شده نیز محروم می‌شود. در بیشتر موارد محرومیت دانشجویان تعلیقی موقتی است و بعد از مدتی از آن برائت می‌شود و امکان بازگشت به دانشگاه را دارد اما در صورتی که تخلف منجر به تعلیق، خلافی جدی باشد یا نقض یکی از قوانین اصلی دانشگاه باشد، احتمال دائمی شدن تعلیق و اخراج وجود دارد.

 

تعلیق دانشجو

 

دلایل تعلیق دانشجویی

حکم تعلیق دانشجویان معمولا به دنبال تخلفی که انجام شده، صادر می‌شود. تخلفاتی که منجر به تعلیق می‌شوند، انواع و دلایل مختلفی دارند. حکم بیشتر این تخلفات توسط وزارت علوم صادر شده است اما در بعضی موارد ممکن است دانشگاه با در نظر داشتن شرایط تحصیلی و صلاح و منفعت فضای دانشگاه و سایر دانشجویان، حکم تعلیق را برای یک تخلف صادر کند. رایج‌ترین دلایل تعلیق در ترم و اخراج موقت، به شرح زیر است:

تخلفات اخلاقی

اولین و رایج‌ترین تخلف دانشجویی که در بیشتر موارد حکم تعلیق برای آن صادر می‌شود، خلاف یا جرم اخلاقی است. سو استفاده از منابع دانشگاه و اسم دانشگاه برای انجام کارهای غیرقانونی، تهدید دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه، اعمال خشونت در برخورد با دیگر دانشجویان، توهین به اساتید و کارکنان دانشگاه، مصرف مواد مخدر و بسیاری موارد دیگر از نمونه تخلفات اخلاقی هستند که به تعلیق موقت یک دانشجو منجر می‌شوند. البته در بیشتر این موارد دانشگاه ابتدا یک تعهد مبنی بر عدم تکرار از خاطی دریافت می‌کند و در صورتی که با وجود تعهد در پرونده انضباطی، مجددا خلاف اخلاقی تکرار شود، حکم تعلیق برای متخلف صادر می‌شود.

 

تعلیق دانشجو

 

نقض قوانین دانشگاه

یکی دیگر از تخلفاتی که انجام آن‌ها باعث صدور حکم تعلیق همراه است، نقض قوانین دانشگاه است. غیبت در کلاس‌ها، تقلب محرز در آزمون‌های دانشگاه، عدم پرداخت شهریه برای چند ترم متوالی و…. از جمله مسائلی هستند که باعث صدور حکم تعلیق برای دانشجو می‌شوند. البته در این موارد هم حکم تعلیق فورا اجرایی نمی‌شود و ابتدا فرصت جبران یا اصلاح وضعیت به دانشجو داده می‌شود. برای مثال در مورد شهریه، ابتدا فرصتی برای پرداخت مبلغ به دانشجو داده می‌شود و در صورت عدم انجام آن، حکم تعلیق داده می‌شود.

بی‌توجهی به قوانین تحصیل

بی‌توجهی به قوانین تحصیل در یک دانشگاه از دیگر دلایلی است که باعث تعلیق دانشجو می‌شود. برای مثال اگر وی در کلاس‌های عملی و اجباری یک درس به طور عمد شرکت نکند و علت موجهی برای این کار نداشته باشد، در بسیاری از موارد حکم تعلیق آن ترم برای او صادر می‌شود.

نقض قوانین مراکز مرتبط با دانشگاه

در صورتی که دانشجو قوانین مربوط به مرکز مرتبط با دانشگاه را زیر پا بگذارد هم در بعضی موارد شامل تعلیق می‌شود. برای مثال اقامت غیرقانونی در خوابگاه یا انجام فعالیت‌هایی که سلامت دانشجویان دیگر در خوابگاه را به خطر بیندازد مانند پخش مواد مخدر در خوابگاه و…، ممکن است به تعلیق شدن منجر شوند.

 

تعلیق دانشجو

 

نحوه برائت پس از تعلیق دانشجو

تعلیق ترم یا تعلیق از تحصیل، یک حکم موقتی است و در بسیاری از موارد تنها معادل یک ترم تحصیلی است و پس از آن دانشجو حکم برائت دریافت می‌کند. برائت به معنی بی‌گناه تشخیص دادن دانشجو است و طی آن اجازه تحصیل مجدد به او داده می‌شود. در تخلفاتی مانند تقلب، توهین به اساتید و اقامت غیرقانونی در خوابگاه حکم برائت با دریافت تعهد و شرط عدم تکرار صادر می‌شود و در مواردی مانند به تعویق افتادن شهریه، با دریافت جریمه برائت دانشجو صادر می‌شود. پس از اخذ حکم برائت، دانشجو می‌تواند مجددا به دانشگاه بازگردد اما باید به این نکته دقت کند که تعلیق در پرونده او ثبت می‌شود و کوچک‌ترین تخلف، احتمال اخراج او را به دنبال دارد.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به ترجمه مقاله دارید؟

ترجمه به تمام زبان‌ها

021-28425017

ترجمه کتاب به صورت تخصصی