نکات مهم کتاب خواندن | توصیه‌ هایی برای تبدیل شدن به یک کتابخوان واقعی

نکات مهم کتاب خواندن
آنچه در این مطلب خواهید آموخت

نکات مهم کتاب خواندن؛ راهی برای تبدیل شدن به کتابخوان حرفه‌ای

کتابخوانی یکی از صفات مورد علاقه بیشتر افراد است که لازمه آن مطالعه و صرف وقت برای خواندن کتاب‌های مختلف است. با خواندن کتاب‌های مختلف دایره لغات، اطلاعات عمومی و دیدگاه افراد تغییر می‌کند و نشانه‌های این موضوع در برخوردهای اجتماعی ثابت می‌کند که فرد یک کتابخوان حرفه‌ای است. برای تبدیل شدن به یک کتابخوان حرفه‌ای اما ابتدا باید با نکات مهم کتاب خواندن آشنایی داشت که در ادامه به معرفی برخی از آ‌ن‌ها می‌پردازیم.

5 مهارت‌ و اصل مهم در کتابخوانی

نکات و مهارت‌هایی که شما را به یک کتابخوان ماهر و حرفه‌ای تبدیل می‌کنند، بسیار زیاد هستند. از انتخاب کتاب خوب برای مطالعه تا چگونگی مطالعه کتاب برای یادسپاری بهتر آن از جمله نکات مهم کتاب خواندن هستند. آشنایی با این نکات علاوه بر تبدیل شما به یک کتابخوان، به مطالعه هر کتاب یا مطلب دیگری کمک می‌کند. در واقع اگر دانشجو باشید و در مطالعه دروس خود دچار مشکل باشید هم بعد از تبدیل شدن به یک کتابخوان ماهر، در مطالعات علمی خود نیز مهارت پیدا خواهید کرد. 5 مهارت مهم و اصلی برای خواندن کتاب عبارتند از:

نکات مهم کتاب خواندن

تعیین هدف

اولین مورد از نکات مهم کتاب خواندن، تعیین هدف از مطالعه است. مطالعه برای سرگرمی است یا به منظور یادگیری یک مطلب جدید؟ این موضوع کمک زیادی به انتخاب موضوع کتاب و شروع مطالعه می‌کند. معمولا به افرادی که در ابتدای مسیر کتابخوانی هستند و تجربه‌ای در مطالعه ندارند، توصیه می‌شود که اولین کتاب‌ها را از میان کتاب‌هایی با موضوعات عمومی و سرگرمی انتخاب کنند تا از صرف وقت برای آن‌ها خسته نشده و در اصطلاح از مطالعه زده نشوند.

ترجمه یا تالیف

یکی دیگر از موضوعاتی که برای تبدیل شدن به یک کتابخوان حرفه‌ای اهمیت دارد و در شروع مطالعه و برای انتخاب کتاب‌ باید به آن توجه کرد، ترجمه یا تالیف بودن کتاب انتخابی است. کتاب‌های تالیفی یعنی کتاب‌هایی که توسط نویسنده‌ای هم‌زبان با شما نوشته می‌شوند، درک ساده‌تری دارند اما کتاب‌های ترجمه به دلیل وجود اصطلاحاتی که مربوط به زبان اصلی کتاب است در بعضی قسمت‌ها پیچیده می‌شوند. البته کتاب‌های ترجمه نیز بسته به موضوع، متفاوت هستند. برای مثال کتاب‌های ترجمه داستانی، نثری ساده داشته و به راحتی قابل درک هستند، در حالیکه ترجمه‌های علمی حتی برای متخصصین هم پیچیده می‌باشند.

نکات مهم کتاب خواندن

زمان مناسب مطالعه

یکی دیگر از نکات مهم کتاب خواندن، مطالعه در زمان مناسب است. متخصصان این موضوع و افرادی که کتابخوان حرفه‌ای هستند، توصیه می‌کنند که بهترین زمان برای کتاب خواندن انتخاب شود تا درک از کتاب بیشتر شده و مطالعه خسته کننده نباشد. بهترین زمان مطالعه برای هر فرد، با توجه به شرایط کاری و زندگی، اوقات فراغت و… متفاوت است اما چند زمان برای مطالعه کتاب مناسب نیستند که عبارتند از:

  • حین انجام کار
  • حین تماشای تلویزیون
  • حین صحبت
  • زمان غذا خوردن
  • در محیط‌های شلوغ
  • طول روز در تخت خواب

گاهی لازم است کتاب نیمه کاره بماند

یکی دیگر از نکات مهم کتاب خواندن، نیمه کاره رها کردن کتابی است که درک آن مشکل است یا خواندن آن شما را ترغیب نمی‌کند. اگر برای مطالعه چنین کتابی تا انتها تلاش کنید، چیزی جز خستگی و عدم اشتیاق برای مطالعه کتاب جدید برای شما باقی نمی‌ماند. در چنین شرایطی، زمانی که کتاب برای شما قابل درک نیست آن را نیمه کاره رها کنید. در مورد کتاب‌های ترجمه می‌توانید به سراغ یک مترجم دیگر از همان کتاب بروید اما در مورد کتاب‌های تالیفی بهتر است موضوع مطالعه را عوض کنید.

نکات مهم کتاب خواندن

در نظر گرفتن مکان ثابت و مناسب

در نظر گرفتن مکانی ثابت و مناسب برای مطالعه، یکی دیگر از نکات مهم کتاب خواندن است که با توجه به آن کیفیت مطالعه افزایش پیدا می‌کند. این کار کمک می‌کند که به محض قرار گرفتن در آن محل، برای کتاب خواندن ترغیب شوید. البته هر مکانی مناسب این کار نیست. برای مثال در ابتدای مطالعه تخت خواب را برای کتاب خواندن انتخاب نکنید زیرا راحتی بیش از حد آن باعث خستگی و خواب‌آلودگی می‌شود.

نکات مهم کتاب خواندن؛ اصولی که همه باید از آن‌ها مطلع باشند

آشنایی با نکات مهم کتاب خواندن برای همه افراد جامعه الزامی است تا با شروع مطالعه، دیدگاه بهتری نسبت به زندگی پیدا کنند. در مورد کتاب خواندن، انتخاب کتاب مناسب مهم‌ترین مسئله است و در مورد کتاب مناسب، نگارش و نثر خوب و روان کتاب موضوعی با اهمیت است. اگر به کتاب‌های زبان اصلی علاقه دارید و قصد شروع کتابخوانی با منابع حرفه‌ای را دارید اما وقت یا تخصصی برای ترجمه کتاب ندارید، استفاده از خدمات ترجمه بازار در این زمینه به شما توصیه می‌شود.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به ترجمه مقاله دارید؟

ترجمه به تمام زبان‌ها

021-28425017

ترجمه کتاب به صورت تخصصی