آموزش تایپ نیم فاصله در ورد | چطور متنی زیبا و حرفه‌ای بنویسیم

fdgfdg
آنچه در این مطلب خواهید آموخت

آموزش نیم فاصله در ورد و با یه سوال به نظر ساده شروع می‌کنیم، به نظرتون نگارش کدوم کلمه زیر درسته؟

«میشنوم»   «می شنوم»   «می‌شنوم»

شاید در نگاه اول تفاوت یا غلط املایی در کلمات بالا دیده نشه اما با کمی دقت متوجه یک نکته مهم می‌شید و اون هم خوانایی بهتر کلمه “می‌شنوم”هست. برای داشتن یک متن خوانا و شکیل نیازه که از فاصله یا نیم فاصله در نگارش متن‌تون استفاده کنید. این فاصله باعث میشه تا متن از دید خواننده جذاب‌تر به نظر بیاد. یکی از مشکلاتی که اغب مردم از جمله دانشجوهای عزیز در تایپ متن‌ دارن همین موضوعه. یعنی از نیم فاصله استفاده نمی‌کنن.

نیم فاصله در ورد چیه و چه کاربردی دارد


نیم فاصله یک فاصله مجازی بین حروفه که بدون اینکه دیده بشه دو حرف رو به هم متصل می‌کنه. اگه در متن‌تون از نیم فاصله استفاده کنید قطعا خوانایی متن رو به شدت افزایش می‌دید و در چشم بیننده شما یک نویسنده حرفه‌ای خواهید بود. برخی از حروف باید با نیم فاصله از هم جدا بشن نه فاصله کامل. اگه دوست داری بدونی برای چه حروفی باید از نیم فاصله استفاده کنی وقتشه که همین حالا بهت بگم.

از نیم فاصله کجاها می‌شه استفاده کرد


در تایپ هر متنی می‌تونید از نیم فاصله استفاده کنید فرقی نمی‌کنه مشغول به نوشتن پایان‌نامه هستید یا درحال نوشتن دلنوشته‌هاتون. ولی نکته مهم اینکه این نیم فاصله رو در جای درستش به کار ببرید. جاهایی که باید نیم فاصله داشته باشن از این قرار هست:

«می» و «نمی»: هرجا از این دو حرف استفاده کردی باید دقت کنی که حرف بعدی رو باید با نیم فاصله بنویسی. به طور مثال: می‌شود، می‌رود، نمی‌شود، نمی‌رود.

«ها» و «های»: حروفی که بعد از این دو حرف به کار می‌رن به صورت نیم فاصله نوشته می‌شن. به طور مثال: آموزشها، آموزش‌های، کتاب‌ها، کتاب‌های.

پسوند افعال: تمام پسوندهایی که بعد از افعال به کار می‌رن با نیم فاصله نوشته می‌شن. به طور مثال: رفته‌اند، شده‌ام، دیده‌اید، آورده‌ای.

«ی» اضافه: کلماتی که بعد از اون‌ها باید از “ی” استفاده کرد هم باید به صورت نیم فاصله نوشته بشن. به طور مثال: برنامه‌ی، چشمه‌ی، کوزه‌ی، تنگه‌ی.

کلمه‌های دو یا چند جزئی: کلمه‌هایی که از دو یا چند بخش تشکیل شدن باید با نیم فاصله نوشته بشن. به طور مثال: فارغ‌التحصیل، کامل‌تر، بین‌المللی، تمیز‌ترین.

نیم فاصله در نرم افزار ورد چطور تایپ می‌شه


حالا که در مورد اهمیت نیم فاصله صحبت کردیک تو این بخش بهت میگیم چطور می‌تونی به کمک ورد نیم فاصله بزنی؛ پس روش‌های زیر رو ببین و حتما تمرین کن:

روش اول: با استفاده از کلید میانبر – + Ctrl

تو این روش کافیه نرم افزار ورد و باز کنی و طبق دستور بالا موقع نیم فاصله زدن از دو دکمه Ctrl و –  همزمان استفاده کنی. اما دقت کنی که از دکمه خط تیره بالای صفحه کلید استفاده کنی نه جای دیگه.

روش دوم: روش دیگر استفاده از کلیدهای میانبر Shift + Space

تو این روش باید صفحه کلید استاندراد فارس رو نصب داشته باشی تا بتونی با فشردن دو دکمه بالا نیم فاصله رو تایپ کنی.

روش سوم: روش دیگر استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+Shift+2

این روش استانداردترین روش تایپ نیم فاصله در ورد هست. نکته مهم در تایپ نیم فاصله با این روش اینکه اگه می‌خوای متنی بنویسی که روی وب سایت باید درجش کنی حتما از این روش استفاده کن چون با روش‌های دیگه نیم فاصله‌ها روی وب سایت نمایش داده نمی‌شن.

4.7/5 - (47 امتیاز)

۲ پاسخ

    1. تفاوتی ندارد و هم در ورد و هم در وردپرس می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید. البته در سطح وب بهتر است از کلیدهای ترکیبی کنترل + شیفت + ۲ استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به ترجمه مقاله دارید؟

ترجمه به تمام زبان‌ها

021-28425017

ترجمه کتاب به صورت تخصصی