کتاب کمیک چیست | آشنایی با تاریخچه این کتاب ها و انواع متداول آن ها

کتاب-کمیک-چیست
آنچه در این مطلب خواهید آموخت

کتاب کمیک چیست؟

کتاب کمیک یا کمیک بوک، نوعی کتاب داستانی است که در آن به جای جملات بلند و متون طولانی از تصاویر استفاده می‌شود. البته در کمیک‌ها هم جملات و کلمات برای بیان داستان استفاده می‌شوند اما مفهوم اصلی قصه با کمک تصاویر مرتبط و معنادار به خواننده منتقل می‌شود. این سبک کتاب‌ها طرفداران زیادی دارند و بسیاری از آن‌ها مانند انتقام جویان به عنوان ایده ساخت بهترین فیلم‌های جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. کمیک بوک‌ها، انواع مختلفی دارند که آشنایی با آن‌ها برای شروع مطالعه کمیک‌ها الزامی است. در ادامه به معرفی انواع کمیک‌ها و چند مورد از پرطرفدارترین کمیک‌های دنیا می‌پردازیم.

تاریخچه کتاب‌های کمیک

پیش از معرفی انواع کتاب‌های کمیک و تفاوت آن‌ها، بد نیست که با تاریخچه این کتاب‌ها آشنا شوید. هر چند این روزها کمیک‌ها در تمام دنیا چاپ و طراحی می‌شوند اما بیشتر افراد کتاب‌های کمیک را با کمیک‌های ژاپنی می‌شناسند و در نتیجه تصور می‌کنند که تاریخچه کمیک‌ها به ژاپن باز می‌گردد، در حالیکه اینطور نیست. البته ژاپن با طراحی و چاپ کمیک‌ها در سده سیزدهم، قدمت بالایی در زمینه کمیک‌ها دارد اما تاریخچه این سبک کتاب را به نقاشی‌های غار لاسکو نسبت می‌دهند که قدمتی 17 هزار ساله دارد.

کتاب کمیک

 پس از سده سیزدهم و طراحی و چاپ کمیک‌ها ژاپنی، به مرور طرفداران این نوع کتاب بیشتر شد تا جایی که در سده بیستم، در بیشتر کشورهای دنیا مانند آمریکا، اروپا و… به اوج شکوفایی رسد. این روزها کمیک‌ها علاوه بر نسخه چاپی، نسخه دیجیتال و قابل استفاده در موبایل یا کامپیوتر هم دارند.

تفاوت کمیک با کتاب داستان

همان‌طور که گفته شد، ویژگی‌ کمیک‌بوک‌ها استفاده از تصاویر مرتبط و معنادار به همراه جملات کوتاه به جای متون بلند است اما این ویژگی در بعضی کتاب داستان‌ها هم وجود دارد و این سوال را برای خواننده ایجاد می‌کند که تفاوت کمیک با کتاب داستان چیست؟ در پاسخ باید گفت که تصاویر در کمیک کادربندی مشخصی دارند. داستان کمیک در یک صفحه از تصویری مشخص آغاز و در تصویری مشخص به پایان می‌رسد.

 در کمیک‌ها همچنین دیالوگ‌ها داخل حباب یا فضایی ابر مانند نوشته می‌شوند که برای هر تصویر یک یا دو حباب مخصوص وجود دارد. در بعضی از این حباب‌ها حتی صدای تصاویر هم با ابرهایی حاوی کلماتی مانند بنگ یا صدای شلیک، بوم یا صدای انفجار و… نیز مشخص می‌شود تا حس داستان بیشتر و بهتر منتقل شود. تفاوت مهم بعدی میان کتاب کمیک و داستان در نحوه بیان جملات و گفتگوها است. در کمیک جملات به صورت عامیانه و در کتاب جملات رسمی یا ادبی هستند.

komik book

انواع کمیک

حالا که با تاریخچه کمیک و این موضوع که کتاب کمیک چیست آشنا شدید، نوبت به آشنایی با انواع کمیک می‌رسد. کتاب‌های کمیک دارای انواع مختلفی هستند. انواع کمیک‌ها در سبک نقاشی و تصاویر، طراحی‌ و ارائه شخصیت‌ها، نوع بیان قصه و داستان، محل انتشار و… متفاوت هستند. در ادامه انواع کمیک‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

کمیک بوک

محبوب‌ترین و مشهورترین نوع کمیک‌ها، کمیک بوک است. انتشار کمیک بوک‌ها بر اساس نوع داستان و محل انتشار آن‌ها به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه انجام می‌شود. کمیک بوک‌ها هم به صورت دیجیتالی و هم در نسخه‌های فیزیکی به دست علاقه‌مندان خود می‌رسند. این نوع از کمیک‌ها جایگاه ویژه‌ای در دنیا دارند و مطالعه آن‌ها در کشورهایی مانند آمریکا یا اروپا یک فرهنگ است. دو شرکت بزرگ و در اصطلاح غول صنعت کمیک، شرکت‌های Marvel و DC هستند که بسیاری از کمیک‌های آن‌ها امروزه به صورت فیلم و انیمیشن هم تولید شده‌اند، مانند کاپیتان آمریکا که از کتاب کمیک مارول به همین نام ساخته شده است.

کمیک استریپ

نوع دیگر کمیک‌ها، کمیک استریپ است که از نظر سبک و نوع چاپ کاملا متفاوت با کمیک بوک‌ها است. این نوع از کمیک‌ها پیش از طراحی و انتشار کمیک‌های امروزی در روزنامه‌ها چاپ می‌شدند. کمیک استریپ‌ها معمولا بیانگر یک دغدغه سیاسی، فرهنگی یا اجتماعی به زبان طنز و به صورت داستان هستند. این روزها کمیک استریپ‌ها هم علاوه بر روزنامه‌ها به صورت اینترنتی در سایت‌های خبری هم چاپ می‌شوند. علاوه بر روزنامه‌ها مجلات هم محل انتشار این نوع از کمیک‌ها هستند.

کتاب کمیک

مانگا، کمیک پرطرفدار چینی

مانگا دیگر نوع کتاب کمیک و ساخته ژاپنی‌ها است. این نوع از کمیک‌ها به دلیل سبک خاصی که دارند، بسیار پرطرفدار هستند. تصاویر، سبک نقاشی، داستان و حتی طراحی شخصیت‌ها در کمیک‌های مانگا کاملا متفاوت با کمیک استریپ یا کمیک بوک است و فرهنگ شرقی و ژاپنی به خوبی در آن دیده می‌شود. از کمیک‌های مانگا هم این روزها فیلم‌های زیادی تولید می‌شود که در اصطلاح انیمه نامیده می‌شوند. ساخت انیمه‌ها و مانگاها تاثیر زیادی در آشنایی مردم غرب با فرهنگ شرق داشته است.

مانهوا، کتاب کمیک کره ای

کتاب کمیک کره ای را مانهوا می‌گویند که با تفاوت جزئی، شباهت زیادی به مانگا دارد. یکی از برتری‌های مانهوا نسبت به مانگا، رنگ‌آمیزی کامل‌تر و جذاب‌تر آن است. تفاوت اصلی مانهوا و مانگا در سبک داستانی آن‌ها است. بیشتر داستان‌های مانگا زمینه تخیلی دارند اما در کمیک‌های مانهوا داستان‌های رمانتیک و عاشقانه و نزدیک به زندگی واقعی را روایت می‌کنند.

مانها، کمیک‌های عاشقانه و تاریخی چینی

مانها، نوع دیگری از کتاب‌های کمیک است که از نظر ظاهری ما بین مانگا و مانهوا است و ترکیبی از این دو است. سبک داستانی کتاب‌های مانها بیشتر تاریخی و عاشقانه و بیانگر افسانه‌های قدیمی و عاشقانه چینی هستند. در میان انواع کتاب‌های کمیک، کمیک بوک‌ها و کمیک‌های مانگا طرفداران بیشتری دارند و رقابت اصلی در دنیای کمیک بر سر این دو نوع کتاب کمیک است.

دیگر انواع کتاب کمیک

علاوه بر انواع گفته شده، کمیک‌ها از نظر سری و ترتیب چاپ یا نوع روایت داستان هم به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر هستند:

  • کمیک‌های سری بلند که از تعداد قسمت‌های زیادی تشکیل شده است
  • کمیک‌های تک جلدی که کل داستان در یک جلد تمام می‌شود
  • کمیک‌های سالانه که سالی یک بار منتشر می‌شوند و داستان آن‌ها به صورت سریالی است و…

کتاب کمیک

مزایای خواندن کمیک

شاید در نگاه اول کمیک‌ها کتاب‌هایی مناسب کودکان و نوجوانان باشند اما این کتاب‌ها مناسب همه رده‌های سنی هستند و مطالعه آن‌ها مزایایی دارد که حتی شامل حال بزرگسالان هم می‌شود. از مهم‌ترین مزایای مطالعه کتاب کمیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • علاقه‌مندسازی افراد به مطالعه کتاب به خصوص برای شروع کتاب‌خوانی
  • درک راحت‌تر داستان و مناسب برای انتقال داستان‌های پیچیده تاریخی
  • تقویت مهارت و قدرت تخیل، تجسم و…
  • بهبود قدرت تمرکز و حافظه
  • برخورداری از داستان‌های متنوع و مناسب برای همه سنین

پرطرفدارترین کمیک‌های دنیا کدامند؟

در انتها به معرفی چند مورد از پرطرفدارترین کمیک‌های دنیا می‌پردازیم که برای شروع کمیک‌خوانی انتخاب مناسبی هستند. این کتاب‌ها عبارتند از:

  • سری کتاب‌های بتمن
  • سری کتاب‌های اسپایدرمن
  • The Sandman
  • Watchmen
  • سوپرمن و..

کتاب کمیک؛ بهترین انتخاب برای شروع کتاب‌خوانی

کمیک‌ها کتاب‌هایی پرطرفدار هستند که به دلیل روایت داستان با تصویر و متن کوتاه به جای جملات بلند، مطالعه آن‌ها راحت‌تر است. این کتاب‌ها انتخابی مناسب برای افرادی هستند که قصد شروع کتاب‌خوانی را دارند. البته در میان این نوع از کتاب‌های داستانی هم خوب و بد وجود دارد و بهتر است به سراغ کمیک‌هایی رفت که از ترجمه بهتر برخوردار هستند. اگر به مطالعه کمیک‌ها و علاقه دارید و به دنبال راهی برای دستیابی به بهترین ترجمه آن‌ها هستید، ترجمه بازار بهترین ترجمه را به شما ارائه می‌دهد. خدمات ترجمه کتاب کمیک در ترجمه بازار توسط بهترین مترجمین و با دقت بالا ارائه می‌شود.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به ترجمه مقاله دارید؟

ترجمه به تمام زبان‌ها

021-28425017

ترجمه کتاب به صورت تخصصی