اصطلاحات رایج زبان ترکی استانبولی

اصطلاحات-رایج-زبان-ترکی-استانبولی1
آنچه در این مطلب خواهید آموخت

یادگیری سریع مکالمه با اصطلاحات رایج زبان ترکی استانبولی

زبان‌های فارسی و ترکی استانبولی، ساختار دستوری، واژگان و آواهای متفاوتی دارند. با این حال، روابط فرهنگی ترکیه و ایران باعث ایجاد تشابهات بسیاری بین این زبان‌ها شده است. علاوه بر این، کردها در ترکیه با گویشی خاص می‌کنند که مشابه و نزدیک به زبان فارسی است. همچنین مردم آذربایجان در ایران از زبان ترکی استفاده می‌کنند. از این رو، بسیاری از اصطلاحات رایج زبان ترکی استانبولی برای مردم ایران آشنا هستند. در این مطلب، به برخی از نکات مهم و عبارات پرکاربرد زبان ترکی استانبولی می‌پردازیم.

شباهت‌ها و تفاوت‌های زبان فارسی و ترکی استانبولی

ترکی استانبولی از گروه زبان‌های آلتایی و ترکی و فارسی از گروه زبان‌های هند و اروپایی است. خاستگاه‌ زبان‌های ترکی استانبولی و فارسی در نقاط متفاوت جهان است و آن‌ها زبان یا گویش یکدیگر نیستند. زبان‌های ترکی و فارسی، واژه‌هایی از یکدیگر وام گرفته‌اند، اما هیچ شباهتی بین دستور زبان و تلفظ آن‌ها وجود ندارد. البته این زبان‌ها به دلیل تبادلات فرهنگی، کلمات مشترک هم دارند.

شاید فکر کنید ترکیه و ایران همسایه هستند و به همین دلیل، ترکی و فارسی باید شبیه هم باشند. با این حال، زبان‌های ترکی و فارسی مسیرهای تکاملی بسیار متفاوتی دارند. بر خلاف زبان فارسی، زبان‌های ترکی در آسیای مرکزی متولد شده و تکامل یافته‌اند. بسیاری بر این باورند که ترکی بخشی از زبان‌های ماوراءالنهر است و منشا آن مشابه زبان‌های کره‌ای، ژاپنی و فنلاندی می‌باشد.

اهمیت دانستن اصطلاحات رایج زبان ترکی استانبولی

ترکی زبان رسمی ترکیه است، اما چند کشور به آن صحبت می‌کنند. همچنین میلیون‌ها ترک زبان در آلمان، قبرس و یونان زندگی می‌کنند. در کل، حدود 80 میلیون ترک زبان در سراسر جهان وجود دارد. اگر اصطلاحات رایج زبان ترکی استانبولی را بدانید، می‌توانید با برخی از این افراد ارتباط برقرار کنید. همچنین در  برقراری ارتباط با مردم محلی ترکیه، مشکلی نخواهید داشت. با اشراف به زبان ترکی، قطعا فرصت‌هایی برای بهبود زندگی شما وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر، ترکیه بین اروپا و آسیا قرار دارد و جهان غرب را به خاورمیانه متصل می‌کند. از آنجایی که کشور ترکیه دارای ویژگی‌هایی از دو بخش متفاوت از جهان است، از نظر ژئوپلیتیک، کشوری بسیار مهم است. اگر به روابط بی‌ الملل و دیپلماسی علاقه دارید، یادگیری زبان ترکی می‌تواند برای شما مفید باشد. همچنین با افزایش اهمیت بین‌المللی ترکیه، فرصت‌هایی برای پیشرفت شغلی در این کشور به وجود آمده است.

اگر زبان ترکی را روان صحبت کنید، می‌توانید تعطیلات خود را در ترکیه سپری کنید. خدمات بهتری از مردم محلی ترکیه دریافت می‌منید. هنگام چانه زنی، معاملات را به نفع خود تمام خواهید کرد و به فرصت‌های بیشتری دسترسی خواهید داشت. در ادامه با برخی از مهم‌ترین اصطلاحات رایج زبان ترکی استانبولی آشنا می‌شویم.

عبارات پرکاربرد در فعالیت‌های روزمره

در ابتدا با اصطلاحات ساده شروع می‌کنیم. برای مثال در زبان ترکی استانبولی، “evet” (اِوِت) به معنای “بله” و hayir (هَیر) به معنای “خیر” است. برای سلام کردن باید از “merhaba” (مَرحَبا) و برای خداحافظی باید از “Güle Güle” (گولَ گولَ) استفاده کنید. همچنین ” Günaydın” (گونون آیدین) به معنای صبح بخیر و “İyi geceler” (ای گَجَِلَر) به معنای شب بخیر است.

جالب است بدانید که تلفظ کلمه “لطفاّ” در ترکی استانبولی، مشابه فارسی است و می‌توانید از کلمه “lütfan” (لطفاّ) استفاده کنید. کلمه “Affedersiniz” (آفِدِرسینیز) نیز به معنای ببخشید است. شما می‌توانید با استفاده از عبارت ” Nasılsını” (ناسیلسین)، حال دیگران و با ” Adınız ne” (آندینیز نِ)، نام آن‌ها را بپرسید.

اگر قصد مکالمه با بومیان ترکیه را دارید، اما می‌خواهید با زبانی غیر از ترکی صحبت کنید، باید بگویید که ” Ben Turkse Bilmiyorum” (بِن تورکچا بیلمیوروم). این عبارت این مفهوم را می‌رساند که شما زبان ترکی استانبولی را بلد نیستید. همچنین اگر می‌خواهید از کسی بپرسید که می‌تواند انگلیسی صحبت کند یا خیر، می‌توانید از ” İngilizce konuşbiliyor musunuz” استفاده کنید. یکی دیگر از اصطلاحات رایج زبان ترکی استانبولی، “Şunu tekraredebilir misiniz” (شو نو تک را اد ایبب ایل ایآر میسین ایز) است. اگر می‌خواهید از کسی خواهش کنید که چیزی را برای شما تکرار کند، می‌توانید از این عبارت استفاده کنید.

اصطلاحات مربوط به حمل و نقل در زبان ترکی استانبولی

در زبان ترکی استانبولی به ماشین، “Araba”  (ارابا) می‌گویند که مانند ارابه در زبان فارسی است. البته اگر می‌خواهید بدانید که کجا می‌توانید تاکسی بگیرید، باید بپرسید:” “nereden taksi bulabilirim?که تلفظ صحیح آن می‌شود «نِرِدِ تاکسی بولابیلیریم». اگر می‌خواهید از کسی درخواست کنید که برای شما تاکسی بگیرید، می‌توانید از عبارات”Lutfen bir taksi arayin”(لطفاّ بیر تاکسی آرایین) استفاده کنید. برای استفاده از دیگر وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس از عبارات “otobüs nerede?” (اتوبوس نِردِ؟) و برای مترو، “Metro nerede” (مترو نِردِ؟) را به کار بگیرید.

بسیاری از توریست‌ها در پیداکردن آدرس مشکل دارند. شما می‌توانید با گفتن”lutfan bu adresi bana gostarin” (لطفاً بو آدرسی بَنَ گُسترین) از بومیان ترکیه بخواهید که یک آدرس را به شما نشان دهند. همچنین در زبان ترکی استانبولی به فرودگاه، “Hava alanı”(هوا آلانی) و به هواپیما، “Uçak” (اوجاک) می‌گویند. کلمه “Bilet” به معنای بلیط است و همانند فارسی، بِلیط تلفظ می‌شود.

اصطلاحات رایج زبان ترکی استانبولی برای خرید

کشور ترکیه یکی از آن دسته کشورهایی است که مراکز خرید متعدد دارد و صنعت مد و پوشاک در آن، بسیار پر رونق است. بسیاری از افرادی که به ترکیه سفر می‌کنند، در خرید به مشکل می‌خورند. از این رو، قصد داریم برخی از اصطلاحات رایج زبان ترکی استانبولی برای خرید را در اینجا بیان کنیم. مانند:

  • En yakın çarşı nerede (اِن یاکین چارشی نِرِد): نزدیک‌ترین بازار کجاست؟
  • Bunu denemek istiyorum (بونو دِنمِک ایستی یوروم): می‌خواهم این را بپوشم/ پرو کنم
  • Bir numara büyüğü var mı (بیر نومارا بویووو وار می): آیا سایز بزرگتر این را دارید؟
  • onun fiyati nekadardir (اونون فیات نِکَدَر دی): قیمت آن چقدر است؟
  • Bir numara küçüğü var mı (بیر نومارا کوچوئو وار می): آیا سایز کوچک‌تر این را دارید؟
  • ve bana-ındırım ver (ایندِریم وِر): به من تخفیف بدهید

ترجمه بازار؛ ارائه دهنده خدمات ترجمه ترکی استانبولی

یادگیری زبان ترکی استانبولی، راهکاری برای افزایش ارتباطات با مردم کشور ترکیه و برخی دیگر از کشورها است که از این زبان استفاده می‌کنند. با این حال اگر به خدمات ترجمه ترکی استانبولی یا ترجمه زبان‌های زنده دیگر نیاز داشته باشید، ترجمه بازار این خدمات را به شما ارائه می‌دهد. ما در ترجمه بازار، همچنین خدماتی مانند ترجمه مقاله، ترجمه کتاب، ترجمه تخصصی متن ، ترجمه فیلم و فایل صوتی و ترجمه شرکتی را به زبان ترکی استانبولی و دیگر زبان‌های خارجی ارائه می‌دهیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به ترجمه مقاله دارید؟

ترجمه به تمام زبان‌ها

021-28425017

ترجمه کتاب به صورت تخصصی